Efteruddannelse for UU og FGU
Professionel relationskompetence handler om, hvordan lærere gennem interaktionen med de unge i og udenfor undervisningen bidrager til:
- at hvert ungt menneske har det godt og udvikler sig både socialt, personligt og fagligt
- at klassen fungerer som et udviklende fællesskab, der understøtter, at de unge sammen bliver klogere på verden, på hinanden og på sig selv
Den professionelle relationskompetence vedrører både lærerens kommunikationsform, klasseledelse og didaktiske valg, og relationskompetencen kan styrkes. Louise Klinge, Rudi Lauridsen og TeaterSpektrum bidrager sammen til det over 3 pædagogiske eftermiddage.
1. pædagogiske eftermiddag:
Om professionel relationskompetence ved Louise Klinge og TeaterSpektrum
Fokus er på:
- Relationens betydning
- 5 konkrete kendetegn ved den professionelle relationskompetence
- 7 faktorer, der er afgørende for, at man kan handle relationskompetent
Undervejs levendegør skuespillere fra TeaterSpektrum genkendelige dilemmaer fra hverdagen med de unge.
2. og 3. pædagogiske eftermiddag:
Om fællesskabende didaktik ved Rudi Lauridsen
Omdrejningspunktet for to personaleworkshops er at give en lang række meget konkrete redskaber, arbejdsformer og erfaringer, som understøtter arbejdet med at styrke elev-elev-relationer samt lærer-elev relationer. På kurset får personalet inspiration til og afprøver en række gennemarbejdede redskaber, som:
- Kan anvendes i alle fag til at understøtte bearbejdning af faglig viden.
- Kan understøtte arbejdet med at fremme relationer og den positive kommunikation mellem eleverne.
- Kan styrke den enkelte elevs selvværd og tryghed i læringsrummet.
- Kan fremme en positiv klasserumskultur, fællesskabet og accepten af forskelligheder.
Hver personaleworkshop varer 3 timer.
Rudi Lauridsen underviser og faciliterer – læs mere om Rudi her.
Kurset indeholder en meget frugtbar vekselvirkning mellem på den ene side konkrete, umiddelbart anvendelige og supergode pædagogiske greb, som deltagerne afprøver på kurset, og på den anden side indledende og opfølgende refleksioner og teoretiske pointer, som knytter sig til de greb, der afprøves.
Kurset rummer og beskriver utrolig mange forskellige arbejdsformer og redskaber, som man kan anvende direkte i både fysisk og virtuel undervisning, og forud for kurset kan man i dialog med Louise Klinge og Rudi Lauridsen udvælge præcis det materiale, som man finder velegnet til sit lærerkollegium.
Teori og praksis går virkelig op i en højere enhed her.”
Hanne Dittmer
Uddannelsesleder på Kolding Gymnasium
Muligt tilvalg – spørgeskemaundersøgelse og ledelsesseminar
Ved efteruddannelsesforløbets start kan personalet udfylde et spørgeskema udviklet af Sarah Grams Davy og Louise Klinge om deres arbejdsliv fokuseret omkring de 7 faktorer, der er afgørende for relationskompetent praksis.
På et ledelsesseminar formidles data fra spørgeskemaet til at kvalificere ledelsesopgaven. Sådan at ledelsen gennem rammer og struktur kan bidrage til en relationskompetent kultur og et arbejdsliv, der understøtter udviklingsstøttende samspil mellem personale og de unge.